16.01.2019
Навчання в ігровій і рухомий формі: що дає і як працює?
В наш дитячий садочок з вересня ходить дівчинка Ліна, 5 років. Її батьки українці, але Ліна за пару місяців відвідування КІТА вже добре розуміє три мови — українську, російську, німецьку. Уроків німецької, на якому діти сидять та вчать нові слова, у неї не було. Зате багато рухливих занять — ігри, танці, пісні з рухами, заняття цирковою акробатикою і навіть карате. Весь час з Ліною розмовляли німецькою. Нову мову вона не вчить, а буквально вбирає всім тілом, навчаючись через рух.
Рух — це не просто фізичне навантаження. У перші роки життя дитини — це спосіб вираження емоцій та почуттів. За допомогою тіла ми сприймаємо світ і заявляємо про себе світові. Тому освоєння будь-якого рухового навику для дитини — це крок до глибшого розуміння себе.
Чим вище рухова активність вашої дитини, тим краще розвивається його мова. Взаємозв’язок загальної та мовної моторики вивчений і підтверджений дослідженнями багатьох відомих вчених, таких, як І.П. Павлов, А.А. Леонтьєв, А.Р. Лурія.
Формування рухів відбувається за участю мови. Точне, динамічний виконання вправ для ніг, тулуба, рук, голови готує вдосконалення рухів артикулярних органів: губ, язика, нижньої щелепи і т.д. Особливо тісно пов’язано зі становленням мови розвиток тонких рухів пальців рук. Наприклад, на заняттях творчістю в нашому дитячому садку ми поєднуємо ліплення, аплікацію, орігамі з іграми для розвитку мови (розповідаємо цікаві вірші, складаємо казки).
Ключове в розвитку дітей дошкільного віку — дати їм можливість задовольнити потребу в русі.
Рухливі види діяльності дитини в основному пов’язані з іграми, а також з різними видами творчості та спортивної активності — карате, хореографія, циркові заняття та ігри на свіжому повітрі. Заплановані викладачами заняття обов’язково повинні чергуватися з періодами, коли діти можуть спонтанно досліджувати і пізнавати навколишній світ. А простір, де діти проводять час, — сприяє цьому. Наприклад, в групах КІТА кімната розділена на різні зони, в одній з них — гірки, великі кубики, з яких можна будувати, в іншій — всілякі ігри для розвитку дрібної моторики, у третій — куточок для творчості. Діти за бажанням проводять час в тій зоні, де їм цікаво в даний момент. Також, у нас є правило — гуляти незалежно від погоди. На погану погоду у дітей завжди є необхідний одяг, який батьки приносять і залишають в садку заздалегідь.
У будь-якому віці важливо чергувати навантаження. Активні заняття краще змінювати більш спокійними.
Наприклад, ідеально, якщо дитина займається спортом, а після йде на музику або малювання. А чи не на хореографію, а потім ще на тренування з карате. І пам’ятаємо про те, що кращий метод навчання дитини — показати на своєму прикладі.
Авторка: Козіма Луст, директор німецького дитячого садка «Дитячий клуб повного дня КІТА при Німецькій школі в м.Києві»
Опубліковано на сайті журналу «Лиза. Мой ребенок»