27.06.2018
У Німеччині вже давно пройшли етап дискусій про те, чому ж слід вчити дітей в епоху стрімкого розвитку інформаційних технологій. Відповідь така: вчити потрібно роботі з інформацією. Все, що обговорюється зараз − як вчити максимально якісно.
В нашій школі навчання дітей роботі з інформаційним простором називають “медіаінформаційне виховання”, саме воно лежить в основі принципів всієї педагогічної роботи. Концепція навчання медіаінформаційній грамотності в Німецькій школі умовно розділена на п’ять напрямків, кожний з яких і розвиває медіакомпетентность дітей.
Обслуговування та застосування
Для того, щоб учні вміли безпечно і відповідально користуватися медіапростором, їм необхідний набір практичних компетенцій. Це базове: як використовувати різні медіа технології. Діти вивчають практичне застосування медіатехнологій як на уроці, так і в повсякденному житті, а пізніше − в професійній діяльності.
Інформація та пошук
Так, вчителі втратили свою монополію на володіння інформацією. Сьогодні доступні різноманітні джерела інформації, пошукові системи. Для того, щоб учні вміли самостійно формулювати свої питання і знаходити відповіді на них, їм потрібні певні навички. В першу чергу, це вміння правильно відбирати й оцінювати інформаційні джерела. Тільки так вони зможуть впоратися з величезним спектром ресурсів як в період школи, так і в подальшому навчанні і в своїй професії.
Комунікація і робота в команді
Робота в команді є особливо ефективною, якщо вона спрямована на розвиток інтенсивних комунікативних процесів між учнями. Завдання такого навчання полягає в тому, щоб учні, працюючи в групі, освоїли уміння того, як доносити свої думки до інших, а також спільно презентувати результат спільної діяльності. Групові форми роботи, які орієнтуються на результат, плюс грамотний розподіл завдань, − ось те, що важливо застосовувати в школі. Цифрові засоби сприяють груповій роботі завдяки простій можливості знаходити ідеї, обмінюватися інформацією, розвивати проекти.
Створення та презентація
Після того, як інформація знайдена та обговорена в групі, необхідно представити її як продукт − відповідно до поставленого завдання. Цифрові засоби дозволяють показувати кінцевий продукт не тільки в текстовому форматі. Під час навчального процесу школярі повинні вчитись створювати аудіо- та відеопрезентації. Сюди ж відноситься планування проекту, його підготовка. Наприклад, написання сценарію. Набуті навички при створенні такого продукту знадобляться як в повсякденному житті, так і у професійній роботі.
Аналіз і осмислення
Світ, в якому ми живемо зараз, формують значною мірою медійні технології. Школярі підростають з різноманіттям медійних засобів, які для них є звичайним явищем. Саме тому важливо дати їм можливість задуматися про справжність, здавалося б, такого знайомого їм медійного простору. З навичками і вміннями в галузі аналізу і осмислення інформації вони зможуть впевнено і самостійно орієнтуватися в інформаційному просторі. Навіть сама розмова про медіатехнології спонукає до відкриття нових потенціалів, оцінки нових ідей і створення нових продуктів.
Використання цифрових носіїв інформації в навчальних програмах
Найбільша перевага навчання з використанням цифрових носіїв інформації полягає в тому, що, наприклад, в навчальних програмах можна вносити виправлення безпосередньо в завданнях (наприклад, unterricht.de), можна вибрати темп виконання завдань відповідно до індивідуальних можливостей учня, відразу можна визначити слабкі місця або прогалини в знаннях. Крім того, розвиваються вміння вчитися самостійно. При цьому в більшості випадків допомога вчителя або батьків зовсім не потрібна. Записи на класній дошці можна сфотографувати, записами на тему уроку − обмінятися з однокласниками, робочі матеріали та домашню роботу можна розіслати.
Само собою зрозуміло, що більшість дітей отримують задоволення від роботи з комп’ютерами, проте, звичайно ж, ризиків того, що дитина буде відволікатися, дуже багато. Тому в школі в обов’язковому порядку комп’ютери налаштовані тільки на навчання. Батьки разом з дітьми також можуть встановити певні правила користування комп’ютером або заблокувати доступ до окремих сайтів. Мотиватором в даному випадку може, наприклад, бути те, що після виконання певної кількості завдань, дитині дозволять «пограти». Такі правила особливо важливі для старших дітей. Таким чином учні можуть належним чином концентруватися на виконанні завдань. З одного боку, учні вчяться рутинній роботі на комп’ютері, з іншого боку ми отримуємо завдяки цьому значні успіхи в навчанні. У «Німецько-української міжкультурної школи в м.Києві» вже в молодших класах (в першу чергу через інтерактивні дошки) впроваджуються цифрові засоби навчання. Завдяки цьому вже в старших класах ми можемо дати нашим учням на самостійне опрацювання за допомогою комп’ютера більш складні, комплексні теми.
Попри на те, що електронні гаджети для більшості дітей дуже привабливі, в нашій школі ми не відмовляємося від підручників і робочих зошитів. Вони як раз безперечно необхідні для тренування хорошою манери письма. Як побачили учні нашої початкової школи (з 1 по 4 класи) до сих пір в захваті від книг. Однак, після початкової школи ейфорія, як правило, дещо спадає. Розв’язання проблеми ми бачимо в веб-програмі «Antolin», яка мотивує та надихає учнів зберігати й стимулювати радість від читання. З її допомогою ми спонукаємо дітей більше читати і відповідати на питання до окремих текстів по системі вибору відповіді з декількох запропонованих варіантів (Multiple-Choice-System). Якщо відповіді вірні, учні отримують пункти на учнівський рахунок. Діти тренують увагу і концентрацію при читанні, одночасно це пробуджує мотивацію і дух суперництва між учнями.
В основному, впровадження цифрових технологій я оцінюю дуже позитивно. Реальних недоліків застосування комп’ютерів в школі я не бачу. Використання цифрових носіїв в «Німецько-української міжкультурної школи в м. Києві» орієнтоване тільки на навчальний процес. Калькулятори або словники з графічним дисплеєм, які можна програмувати, це додаткові кошти, які допомагають в навчанні та роботі під час уроку в німецькій школі.
Думаю, що і в майбутньому використання цифрових носіїв в школах буде розвиватися далі та поширюватися на все більшу кількість навчальних процесів – будь то читання, або рахунок, перегляд відео в інтернеті або взаємний обмін інформацією.
Як батьки можуть допомогти дітям в роботі з цифровими носіями інформації?
1) Використовуйте фільтри та можливі питання безпеки настройки в цифрових носіях. Діти і підлітки все ще вимагають багато підтримки та захисту при роботі з гаджетами. Системи фільтрації або особистий кабінет на пристрої захистить вашу дитину від того, що він (перебуваючи без нагляду) зіткнеться з інформацією невідповідного змісту.
2) Захист даних і приватна сфера. Поговоріть з Вашою дитиною, які у нього є права, які права в інших. Діти повинні навчитися розуміти, що може статися з особистою інформацією, наприклад, з фотографіями.
3) Чи не спілкуватися з незнайомцями − безпека перш за все! Вимагайте від своєї дитини, щоб вона спілкувалася тільки з тими, кого знає особисто, наприклад, друзями зі школи. Зверніть увагу дитини на те, що є люди, які не завжди з добрими намірами зближуються з дітьми в інтернеті. Дуже часто вони використовують анонімність інтернету і видають себе за іншого, наприклад, завдяки використанню чужого фото, іншого ім’я або помилкових даних про вік. Ваша дитина не повинна відправляти особисті дані та фото стороннім особам, не піддаватися на такі прохання і звертатися за допомогою до дорослих, якщо ситуація неоднозначна.
4) Контролюйте і розвивайте соціальні компетенції вашої дитини. Чітко поясніть дитині, що порядність, повага і співчуття в інтернеті є такими ж важливими, як і в повсякденному житті. Поговоріть з дитиною про те, наскільки мобінг знижує самовпевненість і шкодить здоров’ю людини. Активне життя поза цифрового світу, бесіди, зустрічі повинні також займати важливе місце в житті вашої дитини. Перевірте себе, будьте прикладом!
5) Довіряй, але перевіряй. Покажіть дитині, що ви йому довіряєте − і він також може вам довіряти. Ваша дитина може на власному досвіді вчитися приймати дієві рішення. У разі помилки він повинен розраховувати на Вашу підтримку. Таким чином Ви допоможете своїй дитині зміцнити віру в себе і його внутрішнє відчуття, тільки так він навчиться оцінювати небезпеки в інтернеті та зможе сказати “ні”, якщо йому щось не сподобається і покликати на допомогу, якщо знадобиться.
Автор: Уве Герч, директор «Німецько-української міжкультурної школи в м. Києві»
Опубліковано: Liga.net
Зображення: pngtree.com